دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲

شرایط ازدواج در کشور ژاپن

بهترین سایت آموزش های رایگان زبان ژاپنی از مبتدی تا پیشرفته

۸۷ بازديد
۰ ۰
ازدواج در ژاپن، اخذ اقامت از طریق ازدواج با یک شهروند ژاپن و چگونگی اخذ تابعیت ژاپن از طریق ازدواج در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گرفته است. شرایط اخذ اقامت کشور ژاپن از طریق ازدواج در ژاپن چگونه است؟ آیا ازدواج در ژاپن سبب اعطای تابعیت می شود؟ شرایط ازدواج با یک فرد ژاپنی چیست؟ در صورت جدا شدن و طلاق وضعیت اقامت و تابعیت فرد چگونه است و چه آثار حقوقی در پی دارد؟ 

کشور ژاپن با مساخت تقریبی 378,000 کیلومتر مربع در اقیانوس آرام واقع شده است و تقریبا چهار پنجم این کشور توسط کوه پوشیده شده است و بلندترین قله ژاپن فوجی است. این کشور جمعیتی در حدود 127 میلیون نفر دارد و یکی از اقتصادهای برتر دنیا قلمداد می شود. اگر چه ژاپن از نظر اقتصاد و تکنولوژی در رده کشورهای پیشرفته دنیاست اما هنوز به آداب و روسوم و سنت های قدیمی خود پایبند است و مراسم ازدواج در معابد و طبق آیین شینتو که یکی از ادیان این مردمان می باشد برگزار می گردد. شایان ذکر است که این آیین ها نمادین می باشند و ازدواج مردم ژاپن با ثبت در ادارات شهرداری به رسمیت شناخته می شود.

 

با توجه به شرایط این کشور سالیانه تعدادی مهاجر در این کشور از طریق کار، سرمایه گذاری و تحصیل اقامت ژاپن را اخذ می نمایند. ازدواج در ژاپن نیز یکی از روش های اخذ اقامت محسوب می شود که به دنبال آن اثرات حقوقی اقامت و تابعیت به دنبال دارد. در حال حاضر قانون ازدواج در ژاپن بدین گونه است که جوانانی که به سن قانونی 18 سال رسیده با اخذ اجازه والدین می توانند به امر ازدواج مبادرت ورزند و طبق این قانون برای ازدواج افرادی که زیر 20 سال سن دارند اجازه والدین شرط است. کما اینکه قانون جدیدی در رابطه با امر ازدواج به تصویب رسیده است مبنی بر اینکه جوانانی که به سن قانونی 18 سال رسیده اند بدون اجازه و ضمانت والدین می توانند ازدواج کنند، البته این قانون در آوریل 2022 اجرایی خواهد شد.

ازدواج در ژاپن و شرایط عمومی آن

 

اساساً ژاپن کشوری است که حساسیت های زیادی نسبت به امر ازدواج دارد و از آن جهت که ازدواج در ژاپن سبب حفظ بنیان و کیان خانواده می گردد سیاست ها و محدودیت هایی را برای این امر اتخاذ کرده است.

از آنجایی که کشورها از نظر اصول و قوانین حاکمشان متفاوت می باشند الزامات و شرایطی را که برای ازدواج تعیین کرده اند نیز بسیار متفاوت است که اغلب این شرایط در رابطه با حداقل سن ازدواج، اذن پدر و مادر برای امر ازدواج و… از ملتی به ملت دیگر متفاوت می باشد، ازدواج در ژاپن با آداب و رسوم خاص و بسیار دقیق طبق آیین شینتو برگزار می گردد. حال به بررسی شرایط لازم برای ازدواج در ژاپن می پردازیم که بدین شرح است.

  •  

    سن قانونی برای مردان 18 سال تمام و برای زنان 16 سال قلمداد شده است.

  •  

    کشور ژاپن، چند همسری را نمی پذیرد و در صورت متاهل بودن فرد، اگر قصد ازدواج مجدد را داشته باشد باید از  سابق خود جدا شده باشد.

  •  

    زنان تا سال 2016 در صورت طلاق از همسرشان تا 6 ماه اجازه ازدواج نداشتند اما با اصلاح این قانون این محدودیت زمانی به 100 روز تقلیل داده شده است.

  •  

    در صورتی که سن زوجین کمتر از 20 سال باشد اذن والدین آنها شرط عقد ازدواج است. که در آینده نه چندان دور این امر نیز اصلاح خواهد شد.

  •  

    با توجه به ماده 736 هیچ مرد یا زنی نمی تواند با خویشاوندهای نسبی خود از خاله، عمه، خواهر زاده و برادرزاده، پدر خوانده و… ازدواج کند.

شایان ذکر است تمام ازدواج ها باید در اداره شهرداری منطقه ای که فرد در آن سکونت دارد به ثبت برسد. مدارک لازم برای ازدواج در ژاپن بدین شرح است.

  •  

    کارت اقامت و گذرنامه برای مقیمان خارجی

  •  

    گواهی نامه ازدواج؛ این فرمی است که شخص باید از اداره شهرداری منطقه ای که در آن حضور دارد دریافت کند و برای پر کردن آن نیاز به دو نفر شاهد بالای 20 سال می باشد.

  •  

    طبق قانون مدنی کشور ژاپن فرد نمی تواند به طور همزمان دو همسر اختیار کند، لذا باید سندی را که نشان دهنده سن قانونی وی و همچنین مجرد بودن وی است را تسلیم دارد.

  •  

    در صورت ازدواج در ژاپن، باید ظرف مدت 3 ماه این ازدواج را به کشور خود اطلاع دهد و فرد باید مدارک و اسنادی را که سفارت کشورش در ژاپن درخواست می کند را تکمیل نماید و به آنها ارائه نماید.

ازدواج در ژاپن و اخذ اقامت ژاپن

 

شخص نمی تواند نام خانوادگی خود را به شریک زندگی خود در ژاپن تغییر دهد در صورت تمایل فرد می تواند از طریق سفارت کشور خود برای تغییر نام خانوادگی اش اقدام نماید.

ازدواج هم جنسان در ژاپن به رسمیت شناخته نشده است، اما در برخی از شهرها مانند ساپورو، شیبویا و… زندگی مشترک همجنس ها رواج دارد.

طبق آخرین آمار جمعیت شناسی منتشر شده توسط وزارت بهداشت، کار و رفاه در سال 2016، تعداد 21,180 ازدواج بین المللی در ژاپن صورت گرفته است. طبق این آمار از هر 29 ازدواج در ژاپن 1 ازدواج مربوط به ازدواج بین المللی در ژاپن می باشد.

  •  
    سن فرد بالای 18 سال باشد.
     
  •  
    سن فرد، در زمان ازدواج یا شروع رابطه با پارتنر، 18 سال یا بالای 18 سال باشد.
     
  •  
    مدت یک سال از زمان ازدواج یا شروع رابطه با پارتنر گذشته باشد.
     
  •  
    همسر یا پارتنر فرد باید در ایسلند زندگی کند و شهروند ایسلند یا یکی از کشورهای اسکاندیناوی باشد یا در صورتی که شهروند یک کشور خارجی باشد، باید اجازه اقامت در ایسلند بر مبنی یکی از موارد ذکر شده را داشته باشد.
     
  •  
    الزامات قانونی بر اساس قانون کشور فرد خارجی، انجام شده باشد.
     
  •  
    محل سکونت فرد با همسر یا پارتنر، در آینده یکسان باشد.
     
  •  
    فرد باید ثابت کند که در طول اقامت خود، قادر به تامین هزینه های خود می باشد.
     
  •  
    فرد باید بیمه شده باشد. شرکت بیمه باید ایسلندی باشد یا اگر خارجی است دارای مجوز فعالیت در ایسلند باشد.
     
  •  
    فرد نباید در طول 5 سال گذشته، در خارج از کشور زندانی شده باشد یا توسط دادگاه به جرمی محکوم شده باشد که در قانون ایسلند، مجازات آن بیش از 3 ماه زندان است.
     
  •  
    در طول 5 سال گذشته، همسر شما نباید توسط دادگاه محکوم شده باشد یا تحت تدابیر ایمنی عمومی (public safety measures) بوده باشد.
     
  •  
    همسر یا پارتنر فرد باید رضایت داشته باشد.
     

در اکثر کشورهای دنیا قوانین مختص به مهاجرت وجود دارد، اما متاسفانه در ایران حقوق مهاجرت در قانون وجود ندارد. در اکثر کشورهای دنیا، قوانین ازدواج بین زن و مرد، تفاوت قائل نمی شود. به عنوان مثال، قوانین ازدواج در ایسلند به صورتی است که در صورت ازدواج یک شهروند ایسلند با یک فرد خارجی، امکان دریافت اقامت وجود دارد و قانون استثنایی برای این که این فرد ایسلندی مرد یا زن باشد، در نظر نگرفته است. اما قانون مدنی ایران در نحوه برخورد با زن و مرد در زمینه ازدواج متفاوت عمل می کند. طبق قانون مدنی ایران، اگر مرد ایرانی با زنی خارجی ازدواج کند، به آن زن خارجی تابعیت ایرانی داده می شود. اما اگر زن ایرانی با یک مرد خارجی ازدواج کند، آن مرد نه تنها امکان گرفتن تابعیت ایرانی را ندارد، بلکه اقامت دایم را نیز نمی تواند دریافت کند.

 

ازدواج در ژاپن و ازدواج ایرانی با ژاپنی

 

طبق قانون مدنی ایران، در صورت ازدواج فرد ایرانی با شخصی با ملیت خارجی، اخذ تابعیت ایرانی برای فرد خارجی منوط به ازدواج با مرد یا زن ایرانی می باشد، بدین گونه که اگر مرد ایرانی با زن خارجی ازدواج کند، زن خارجی به صورت خودکار ملیت ایرانی را اخذ می کند و در صورت طلاق یا فوت همسر نیز این تابعیت از بین نخواهد رفت اما در صورتی که یک زن ایرانی با یک مرد خارجی ازدواج کند، بر اساس تفکر سلطه بیگانگان بر ایران مرد خارجی نمی تواند تابعیت ایران را اخذ نماید.

حال چنانچه یک زن ژاپنی با یک مرد ایرانی ازدواج کند او داری تابعیت ایرانی خواهد شد و با توجه به عدم پذیرش دوتابعیتی بر اساس قوانین کشور ژاپن در صورت پذیرش ملیت ایرانی ملیت خود را از دست خواهد داد. اگر زوجین در ایران ازدواج کنند باید اسناد و مدارک لازم که دال بر ازدواج آنها می باشد را به سفارت ژاپن ارسال کنند و یا مستندات را مستقیماً به شهرداری منطقه ای که فرد در آن ساکن بوده است بفرستند که این مدارک باید به ژاپنی ترجمه شده باشند. در صورتی که شخص ایرانی خواهان مهاجرت به ژاپن از طریق ازدواج در ژاپن باشد باید مدارک و اسناد مربوطه را تکمیل نمایند و فرد از نظر بیماری و سلامت روان شرایط ایده آلی داشته باشد و همچنین همسر ژاپنی فرد بایستی استطاعت مالی را داشته باشد تا بتواند مخارج زندگیشان را تأمین کند.  


ازدواج در ژاپن و بررسی آثار حقوقی و شرایط آن

 

همانطور که بیان داشتیم یکی از راه هایی که منجر به اخذ اقامت و به دنبال آن تابعیت می گردد مهاجرت از طریق ازدواج در ژاپن می باشد و این تابعیت و اقامت بسته به شرایط همسر شخص می باشد که هم باید تبعه ژاپن باشد و هم از نظر مالی و میزان دارایی هایی که دارد بتواند هزینه های زندگی خود و همسرش را تأمین نماید. به طور کلی طبق ماده 5 قانون ملیت کشور ژاپن فردی که در ژاپن اقامت دارد و خواهان اخذ تابعیت می باشد باید دارای شرایطی باشد که در زیر بیان شده است.

  •  

    باید 5 سال یا بیشتر به صورت متوالی در ژاپن حضور داشته باشد که در صورت داشتن همسر ژاپنی این زمان به 3 سال تقلیل داده می شود.

  •  

    باید فرد بالای 20 سال سن داشته باشد.

  •  

    از نظر اخلاقی و روانی فردی سالم باشد و مرتکب جرم، جنایت و فرار مالیاتی نشده باشد.

  •  

    فرد باید بتواند با توجه به میزان درآمد و دارایی های خود از پس مخارج و هزینه های زندگی خود، همسرش یا افراد وابسته به خود برآید.

  •  

    با توجه به عدم پذیرش دوتابعیتی در ژاپن باید تابعیت سابق خود را رها سازد.

  •  

    فرد نباید عضو گروه سیاسی خاص که قصد سرنگونی قانون اساسی حکومت را دارد، باشد.

شخصی که با یک فرد با ملیتی ژاپنی ازدواج کرده است و اقامت داشته، طبق قانون مدنی و امور حقوقی این کشور بایستی اسناد و مدارک لازم برای اخذ تابعیت را به شهرداری محل سکونتش تسلیم دارد و پس از اعطای تابعیت باید در سیستم ثبت خانواده ثبت نام نماید و در صورت داشتن فرزند برای تغییر نام خانوادگی وی به ژاپنی اقدام نماید.

گاهی اوقات زوجین نمی توانند طبق قول هایی که در ابتدای ازدواج داده اند عمل کنند و این رفته رفته آنها را به جدایی از هم و طلاق سوق می دهد، شاید سوال بسیاری از افراد باشد که حقوق و شرایط افراد بعد از طلاق چگونه است؟ که در ادامه به تشریح و تبیین این مسئله می پردازیم.

طلاق گرفتن در بسیاری از کشورها با پیچیدگی های همراه است، اما این امر در کشور ژاپن پروسه پیچیده ای ندارد و در صورت اینکه زوجین فرزندی نداشته باشند روند طلاق آنها در طی 2 الی 3 ساعت صورت می پذیرد که این امر به 3 روش قابل انجام است، شامل زوجین توافق به طلاق داشته باشند، یا در صورت عدم توافق طرفین از طریق دادگاه خانواده و یا طلاق با قضاوت دادگاه منطقه ای که فرد در آن سکونت دارد صورت می پذیرد و اشخاص موظف هستند که طلاق نامه را ظرف مدت 14 روز به اداره مهاجرت ارائه نمایند.

مهم ترین نکته ای که در رابطه با طلاق رخ می دهد وضعیت تابعیت و اقامت فرد پس از طلاق است که در این حالت در صورتی که شخص همسر ژاپنی خود را ترک کند، چون وابسته به اقامت همسرش بوده اقامت خود را نیز از دست خواهد داد ولو با پذیرش حمایت از کودک ژاپنی خود.

مورد دوم این است که همسر فرد دارای اقامت ژاپن می باشد و در صورت گرفتن طلاق آنگاه اقامت وی از بین خواهد رفت و اگر قصد ماندن در ژاپن را دارد، 6 ماه فرصت دارد تا ویزای ازدواج خود را به ویزای کار یا تحصیلی تغییر دهد.

بر اساس یک مطالعه جمعیت شناختی توسط وزارت بهداشت، کار و رفاه، در سال 2016، مجموع 14،851 مرد ژاپنی همسر خارجی خود را و تعداد 6،329 زن ژاپنی همسر خارجی خود را ترک کرده اند.

 

ازدواج در ایسلند و بررسی ازدواج صوری

 
 گاهی اوقات افراد برای اخذ اقامت و تابعیت کشوری از طریق ازدواج یک مراسم صوری تشکیل می دهند و ازدواج در آن صورت می پذیرد که از نظر اخلاقی بسیار کار نکوهیده و غیر قانونی می باشد. این افراد غالباً با پیشنهاد مبالغی به خارجیان قصد اخذ اقامت کشوری را دارند و از طریق مدارک جعلی شامل عکس ها، فیلم ها، هدایا و رفت و آمد های مکرر سعی در واقعی نشان دادن ارتباطشان دارند و می کوشند تا افسر مهاجرت را قانع کنند که واقعاً قصدشان زندگی کردن است. در کشور ژاپن نیز ازدواج های صوری به وفور دیده می شود خصوصاً ازدواج اتباع چینی و فیلیپینی با تبعه ژاپن که پس از گذشتن از مراحل اخذ اقامت تقاضای طلاق داده و ویزای خود را به ویزای کاری یا دانشجویی تبدیل می کنند. اما در صورتی که ازدواج صوری آنها اثبات شود جرایمی را در پی خواهد داشت و اقامت یا تابعیت آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

 

ازدواج در ژاپن و روند اخذ اقامت

 

همانظور که بیان داشتیم در صورت ازدواج فردی با یک تبعه کشور ژاپن وی می تواند در این کشور اقامت داشته باشد و بعد از 3 سال درخواست اقامت دائم کند. این در حالی است که به صورت عادی افراد حداقل باید 5 سال را در کشور ژاپن اقامت داشته باشند تا بتوانند اقامت دائم این کشور را اخذ کنند، لذا ازدواج در ژاپن از این حیث امتیاز خوبی محسوب می شود.

با توجه به قوانین مهاجرتی کشور ژاپن اعطای اقامت دائم به فرد دارای شرایط سختی می باشد و شرط حضور طولانی مدت دارد و فرد از طرقی می تواند اقامت خود را دریافت کند و پس از آن برای اقامت دائم درخواست دهد. اشخاص می توانند برای همسرشان تقاضای ویزای همراه کنند و اجازه ورود آنها به ژاپن را اخذ نمایند و باید مدارک و اسناد دقیق باشد که ازدواج فرد را جعلی تلقی نکنند.

ویزای همسر (وابسته) برای متقاضی است که به عنوان همسر صادر می گردد که گاها به عنوان ویزای اقامت نیز شناخته می شود. ویزای همسر (وابسته) به متقاضی اجازه می دهد فعالیت های روزانه خود را در ژاپن ادامه دهد، اما متقاضی اجازه کار در ژاپن را ندارد، هر چند شخص می تواند اجازه کار پاره وقت بگیرد اما با توجه به میزان مالیاتی که باید پرداخت کند مبلغ ناچیزی عایدش خواهد شد و همچنین سر باز زدن از پرداخت مالیات سبب ایجاد مشکل در تمدید ویزای شخص خواهد شد. اشخاصی می توانند از طریق ازدواج در ژاپن اقدام کنند که به صورت قانونی ازدواج کرده باشند، بنابراین این نوع ویزا برای افرادی که شریک هم جنس دارند صادر نمی گردد.

اخذ ویزای همسر نیازمند شرایط و ضوابطی است که مهم ترین آنها بدین شرح است.

  •  

    نکته اول در این رابطه این است که متقاضی باید همسر یک شخص در ژاپن که دارای اقامت از طریق هنر، فعالیت های مذهبی، روزنامه نگار، مدیر بازاریابی، سرمایه گذاری، خدمات درمانی، پژوهشگر، مربی، مهندس، متخصص در علوم انسانی، دانشجوی کالج یا دانشجوی دانشگاه و… باشد.

  •  

    فرد باید مدارکی را که ارتباط شخصی بین متقاضی و شخص حمایت کننده در ژاپن را تأیید می کند ارائه دهد. مانند کپی از گواهی نامه ثبت نام یا گذر نامه همسر وی و اسناد مربوط به حرفه و درآمد همسرش.

  •  

    اداره مهاجرت ژاپن با توجه به فعالیت همسر شخص متقاضی و مدارک موجود گواهی واجد شرایط بودن متقاضی برای اخذ ویزا را صادر می کند و معمولا بین 6 تا 8 هفته زمان می برد.

  •  

    در شرایطی که فرد ویزای کاری یا ویزای دانشجویی در ژاپن دارد. در این مورد، شخص می تواند ویزای کار یا تحصیل را به ویزای همسر تغییر دهد اما در صورت داشتن ویزای توریستی این امر امکان پذیر نمی باشد مگر با خرید ملک که شرایط کاملاً متفاوتی را ایجاد می کند.

در هنگام ورود به کشور ژاپن نیز به وی کارت اقامت اعطا می گردد این مدرک یک کارت شناسایی رسمی است که شامل یک تراشه IC می باشد. کارت اقامت شامل اطلاعات شخصی مانند نام، آدرس، تاریخ تولد، وضعیت اقامت و مدت اقامت و… می باشد. فرد باید کارت اقامت خود را همواره به همرا خود داشته باشد زیرا در اکثر مواقع به آن نیاز پیدا می کند و در صورت عدم در دسترس نبودن کارت اقامت ممکن است جریمه ای تا 200,000 ین متحمل شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.